Wat zijn goede voornemens eigenlijk een raar fenomeen

image 2016 12 28Vorig jaar publiceerde ik vlak voor Oud en Nieuw een blog waarin ik adviseerde om op 1 januari NIET op dieet te gaan. Tijdens een lekkere Nieuwjaarwandeling mijmerde ik er nog even over het begrip goede voornemens. Ik bedacht me dat het eigenlijk een heel vreemd fenomeen is. We besluiten om af te vallen, meer te sporten of minder hard te werken omdat het een bepaalde datum (Nieuwjaar) is. Wat een rare aanleiding is dat eigenlijk…

Ik vergeleek het met mijn eigen besluit van 15 jaar geleden om af te vallen. Ik dreigde toen uit maat 46 te barsten, en zou naar de grote maten moeten. Dat was m’n eer te na! Gevolg was dat ik besloot om m’n eetpatroon blijvend te veranderen. Ik besloot ook om lekker te blijven eten; ik wilde er wel plezier in houden. Uit alle slanke producten koos ik bijvoorbeeld alleen de dingen die ik lekker vond. In twee jaar tijd ben ik 25 kilo afgevallen en ik ben nu nog steeds op gewicht. Wat een andere motivatie was dat. Enerzijds het passeren van een datum. En anderzijds een persoonlijke ervaring die leidde tot het besluit dat de maat nu echt vol was (letterlijk in dit geval J).

En er is nog iets vreemds aan goede voornemens. Volgens mij gaan ze meestal over dingen die eigenlijk goed voor ons zijn, maar die we niet leuk vinden. Om het goede voornemen te realiseren, is meestal veel discipline nodig: ‘Nu ga ik niet meer snoepen’ of ‘Ik ga nu echt 3 keer per week sporten’. Ik word hier niet echt blij van. Jij wel?

Ik geloof meer in veranderingen waarmee je ook emotioneel voor jezelf zorgt. Doelen om af te vallen of meer te sporten kunnen dan nog steeds gerealiseerd worden. Door respect voor je emoties en behoeften te hebben. Bij afvallen bijvoorbeeld: welke slanke producten vind je lekker? Mag je genieten van eten? En voor sporten: welke manier van bewegen vind jij leuk? Wandelen met de hond, tuinieren en spelen met (klein)kinderen is ook beweging. Als je dat wél leuk vindt, blijf je dat doen. Gewoon omdat het fijn is. En dan is het mooi meegenomen dat het ook goed voor je is.

Wil jij je eetpatroon graag veranderen, maar lukt dit je niet goed? Worstel je met je motivatie of heb je last van eetbuien of emotie-eten? Blijf er niet alleen mee vechten, maar zoek hulp. Het scheelt zoveel om er niet alleen voor te staan en gebruik te maken van de kennis en ervaring van een professional. Wil je weten wat gewichtscoaching voor jou kan betekenen? Maak dan een afspraak voor een gratis kennismakingsgesprek via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of schrijf je in voor de groepstraining 'Afvallen? Emotie-eten? Wees aardig voor jezelf!'

Nu ben ik benieuwd: welke verandering heb jij succesvol gemaakt? Wat heeft jou toen geholpen om succesvol te zijn?  

Ken je iemand voor wie deze blog ook interessant is? Ik vind het leuk als hem doorstuurt of deelt via Social Media. 
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven.
Gast
dinsdag 21 mei 2019

Captcha afbeelding

Haarlem Counseling

Volg me nu ook op Facebook

Agenda

Training Afvallen? Emo-eten? Wees aardig voor jezelf!
De volgende groep start op maandag 23 september 2019
Verzeker je nu van een plek!
Meld je snel aan

Informatieavonden gewichtscoaching
2e donderdag van de maand: 19.30-21.00
Donderdag 13 juni
Donderdag 11 juli
Augustus: zomervakantie

Terugkomen oud-deelnemers
4e donderdag van de maand: 19.30-21.30
Donderdag 23 mei
Donderdag 27 juni
Juli: zomervakantie

Ben je op zoek naar Therapie?

Handenvrijboom button

Haarlem Counseling

Titia Bakker
Atjehstraat 39
2022 BL Haarlem
Telefoon: 06 5190 7946
E-mail: info@haarlemcounseling.nl

Beroepsverenigingen

Algemene voorwaarden

Privacyverklaring

linkedinfacebook

Top