Waarom je lekkere dingen onzichtbaar moet maken

Candydish WansinkKen je dat? Je collega heeft een snoeppot op haar bureau. Je gaat even naar haar toe om te overleggen, en voordat je het weet eet je een hand dropjes. Of je bent op een feestje en de kaas staat gezellig midden op tafel. Ongemerkt eet je veel meer dan je wilde.

Wanneer we eten zien, worden we ongemerkt getriggerd om te eten. Hier zijn een paar mooie onderzoeken naar gedaan. In een vakantiehuis werd bijvoorbeeld een schaaltje M&M’s neergezet. Eén keer onderaan de trap, waar iedereen langs kwam. En één keer in een hoek in de keuken, waar men minder vaak kwam. In beide gevallen kon iedereen zoveel nemen als hij wilde. De M&M’s onderaan de trap waren veel eerder op dan de M&M’s in de keuken. In het voorbijgaan namen mensen steeds een handje. De M&M’s in de keuken kwam men minder vaak tegen, en gingen dus veel minder hard. Blijkbaar gaan we eerder eten als we eten zien.

Hoe kun je dit in je eigen leven gebruiken?

  • Haal zo min mogelijk snoep en snacks in huis. Hoe meer moeite je moet doen om te snoepen, hoe minder snel je ‘voor de bijl’ gaat.
  • Berg snoep en snacks uit het zicht op. Leg het achterin een kast, in een gesloten verpakking. Zet gezonde dingen (fruit of vers gesneden groente) juist in het zicht en maak het makkelijk om dit te nemen.
  • Kun je op een feestje de verleiding slecht weerstaan? Zet de lekkernijen uit het zicht of ga zelf ergens anders zitten. Als je eten niet ziet, of zelfs als je ervoor moet reiken, eet je al een stuk minder.

Welke truc past bij jou? Hoe kun je hem in jouw leven toepassen? Deel je ervaringen met andere bezoekers van deze blog!

En wil jij meer manieren leren om niet in de verleiding te komen? Schrijf je dan in voor de Workshop ‘Zoveel verleidingen’ of maak een afspraak voor eenDit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Ken je iemand voor wie dit een interessante blog is? Stuur hem gerust door of post hem op Social Media.

 

Reacties 2

Gast - nelleke op vrijdag 09 oktober 2015 04:13

Mooie informatie. Heel praktisch. Super

Mooie informatie. Heel praktisch. Super:)
Gast - Titia Bakker op vrijdag 23 oktober 2015 12:07

Dank je wel Nelleke!

Dank je wel Nelleke!
Gast
vrijdag 18 oktober 2019

Captcha afbeelding

Haarlem Counseling

Volg me nu ook op Facebook

Agenda

Training Afvallen? Emo-eten? Wees aardig voor jezelf!
Groep maandagavond 23 sept 2019:
Nog 1 plek beschikbaar!
Meld je snel aan

Informatieavonden gewichtscoaching
2e donderdag van de maand: 19.30-21.00
Donderdag 10 oktober
Donderdag 14 november 
Donderdag 12 december

Terugkomen oud-deelnemers
4e donderdag van de maand: 19.30-21.30
Donderdag 26 september
Donderdag 31 oktober
Donderdag 21 november

Ben je op zoek naar Therapie?

Handenvrijboom button

Haarlem Counseling

Titia Bakker
Atjehstraat 39
2022 BL Haarlem
Telefoon: 06 5190 7946
E-mail: info@haarlemcounseling.nl

Beroepsverenigingen

Algemene voorwaarden

Privacyverklaring

linkedinfacebook

Top