Troost jij jezelf met eten?

Love chocolate verkleindTroost jij jezelf met eten? Is het een beloning na een dag hard werken? Of eet je als je je rot voelt? Dan ben je zeker niet de enige. Veel mensen nemen ’s avonds koek, een wijntje, of kaas om lekker mee te ontspannen. Of ze nemen iets lekkers als ze verdrietig, moe of gestrest zijn.

Als je jezelf beloont met kleine porties en er geen last van hebt, is dit geen enkel probleem. We kunnen lekker genieten van een wijntje of een schaaltje chips. Het wordt anders als je iets lekkers moet nemen als je je rot voelt. Of als je de rem kwijt raakt als je eenmaal bent begonnen met eten. De chocolade of kaas wordt dan gebruikt als troost. Helaas werkt dit vaak niet zo goed. Als de koek of kaas op is, komt het originele rotgevoel weer terug. Plus een schuldgevoel omdat je te veel hebt gegeten. 

Je werkelijke emoties

Wanneer we eten omdat we ons rot voelen, geven we meestal onze werkelijke emoties en behoeften onvoldoende ruimte. Bijvoorbeeld omdat we ooit geleerd hebben dat we altijd sterk moeten zijn, en ons verdriet moeilijk toelaten. Of omdat we ooit besloten hebben dat we pas goed genoeg zijn als we mooi en slank zijn. Uit frustratie over ons gewicht, gaan we dan eten.

De vraag is hoe we deze emoties de ruimte kunnen geven. Dit kan bijvoorbeeld door te kijken waar het echt om gaat. Wat probeer je ‘weg’ te maken door te eten?

Verdrietig zijn

Stel dat je merkt dat je eigenlijk verdrietig bent. Hoe zou het zijn als je ook verdrietig mag zijn? Als je troost bij je partner of een vriend(in) mag zoeken? Of als je jezelf toestaat om goed voor jezelf te zorgen? Door je met een kopje thee gewoon even verdrietig te voelen. Door een lekker warm bad te nemen. Of door in je dagboek te schrijven. Of….

Je hoeft dan niet steeds sterk te zijn. Wat een opluchting! Je mag mens zijn! En mensen zijn soms verdrietig en kwetsbaar. Door goed voor jezelf en je verdriet te zorgen, kan je verdriet weer verdwijnen. En ontstaat er ruimte voor iets anders.

Op deze manier zorg je écht voor jezelf.

Je neemt je werkelijke behoeften serieus, en hoeft ze niet meer weg te eten. Met vervulde behoeften wordt je leven mooier en rijker. Je wordt milder voor jezelf, want je biedt ruimte aan je emoties en behoeften in plaats van je groot te houden.

Eetbuien als alarmlampje

Als je op deze manier kijkt, dan is overeten eigenlijk een signaal dat er iets anders aan de hand is. Net als het alarmlampje in de auto. De kunst is om díe behoefte te vervullen. En dan kun je gewoon eten omdat het leuk en lekker is. Én na een kleine portie weer stoppen!

Alleen is het moeilijk. Met coaching lukt het wel!

Bij mijn klanten zie ik dat het vaak niet lukt om in je eentje de oorzaak van emotie-eten te achterhalen of op te lossen. Je hebt immers eetbuien omdat je je emoties niet voelt; omdat je je blinde vlek niet ziet.
Met coaching kan het wél! Lees hier meer over het traject en maak nu een afspraak. 

In de aanvullende verzekering

Behandeling bij emotie-eten wordt vaak vergoed via de aanvullende verzekering. Of en hoeveel er wordt vergoed, hangt af van jouw verzekering. Kijk hier wat de mogelijkheden zijn. 

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven.
Gast
vrijdag 15 november 2019

Captcha afbeelding

Haarlem Counseling

Volg me nu ook op Facebook

Agenda

Training Afvallen? Emo-eten? Wees aardig voor jezelf!
Start maandagavond 13 januari 2020
Meld je snel aan

Informatieavonden gewichtscoaching
2e donderdag van de maand: 19.30-21.00
Donderdag 14 november 
Donderdag 12 december

Terugkomen oud-deelnemers
4e donderdag van de maand: 19.30-21.30
Donderdag 21 november
Donderdag 19 december

Ben je op zoek naar Therapie?

Handenvrijboom button

Haarlem Counseling

Titia Bakker
Atjehstraat 39
2022 BL Haarlem
Telefoon: 06 5190 7946
E-mail: info@haarlemcounseling.nl

Beroepsverenigingen

Algemene voorwaarden

Privacyverklaring

linkedinfacebook

Top