Swap it: een milde manier om je eetgewoontes aan te passen

1366212479Ncrayola crayons macro 724886 hSwap it is een milde methode om je eetpatroon aan te passen. Je verandert je eetpatroon in kleine stapjes, zodat je de nieuwe gewoonten goedvast kunt houden. Het is dus heel anders (en prettiger) dan de rigoureuzediëten waarbij je je hele eetpatroon om moet gooien. Bij deze diëten vragen we te veel van onszelf, waardoor we al snel in de oude gewoontes terugvallen.

De naam 'Swap it' is door de Australische regering verzonnen. Zij hebben ook een leuke website: http://swapit.gov.au/ gemaakt. Het Voedingscentrum promoot dezelfde methode onder de naam 'Het Nieuwe Eten'.

Hoe werkt deze methode? Eigenlijk heel simpel. Je kiest één gewoonte die je gezonder of slanker wilt maken. Hierbij hoef je niet aan wereldschokkende veranderingen te denken. Je kunt de zak chips 's avonds vervangen door een paar toastjes zalm of een schaaltje olijven. Je kunt op weg naar je werk een bushalte eerder uitstappen en de laatste halte lopen. Of je kunt besluiten om bij het avondeten de restjes weg te gooien in plaats van ze zelf op te eten.

De truc is om een oude gewoonte door een (slimmere) andere te vervangen. Als je aan de gewoonte gewend bent, kun je de volgende veranderen, en de volgende, en de volgende. Totdat je uiteindelijk een gezond en slim eetpatroon hebt dat bij jou past. Het is belangrijk om één gewoonte per keer te veranderen. Want als we veel gewoontes in één keer veranderen, is de kans groot dat geen van allen beklijft. We hebben namelijk tijd nodig om aan een nieuwe gewoonte te wennen.

Waarom ben ik zo enthousiast over deze methode? Omdat je dicht bij jezelf en je eigen eetpatroon kunt blijven. Je kiest immers zelf welke verandering bij jou past. Vind jij toastjes met zalm niet lekker? Dan kies je gewoon iets dat wel bij jou past! En het is een milde aanpak. Je
respecteert het leven en eetpatroon dat je al hebt. Je begint met een kleine verandering, en als die succesvol is, kun je een volgende stap zetten. Aan het einde heb je een nieuw en slim eetpatroon, dat nog steeds goed bij jou past.

Ik heb in dit artikel een aantal ideeën gegeven voor kleine, haalbare veranderingen. Welke kleine veranderingen hebben jou geholpen om je
leven iets slanker/gezonder te maken?

De foto is gemaakt door Jimmy Joe en gedownload via: www.everystockphoto.com

 

Reacties 1

Gast - nelleke ketel op vrijdag 09 oktober 2015 04:29

Welke kleine verandering helpt mij: elke dag 5 min yoga doen, daardoor ben ik meer ontspannen en slaap ik beter. \nIk vul in wat ik eet bij My caloriecoach \nIk vraag in gedachte hulp als ik door aan het eten ben

Welke kleine verandering helpt mij: elke dag 5 min yoga doen, daardoor ben ik meer ontspannen en slaap ik beter. :D\nIk vul in wat ik eet bij My caloriecoach \nIk vraag in gedachte hulp als ik door aan het eten ben
Gast
dinsdag 16 juli 2019

Captcha afbeelding

Haarlem Counseling

Volg me nu ook op Facebook

Agenda

Training Afvallen? Emo-eten? Wees aardig voor jezelf!
De volgende groep start op maandag 23 september 2019
Verzeker je nu van een plek!
Meld je snel aan

Informatieavonden gewichtscoaching
2e donderdag van de maand: 19.30-21.00
Donderdag 13 juni
Donderdag 11 juli
Augustus: zomervakantie

Terugkomen oud-deelnemers
4e donderdag van de maand: 19.30-21.30
Donderdag 23 mei
Donderdag 27 juni
Juli: zomervakantie

Ben je op zoek naar Therapie?

Handenvrijboom button

Haarlem Counseling

Titia Bakker
Atjehstraat 39
2022 BL Haarlem
Telefoon: 06 5190 7946
E-mail: info@haarlemcounseling.nl

Beroepsverenigingen

Algemene voorwaarden

Privacyverklaring

linkedinfacebook

Top