Minder snoepen. Verbieden helpt niet

image 2018 08 25‘Vanaf nu ga ik niet meer snoepen.’
Wie heeft zich dat niet voorgenomen? En wees eens eerlijk. Hoe vaak lukte het?  

Het lijkt zo simpel en logisch

Jezelf verbieden om te snoepen. Het lijkt zo simpel en logisch. ‘Gewoon’ minder snoepen. ‘Gewoon’ nee zeggen als je iets lekkers wilt. In de praktijk blijkt het echter veel lastiger dan gedacht. In de praktijk is het helemaal niet ‘gewoon’.

In mijn vorige blog schreef ik hoe honger, verleiding en gewoonte het lastig maken om minder te snoepen. In deze blog beschrijf ik hoe het verbieden van snoep juist problemen creëert.

Dat klinkt tegenstrijdig. Want het lijkt zo logisch. Om af te vallen moet je minder snoepen en eten.
Dat klopt. En het doel is ook daadwerkelijk om minder te snoepen en eten. Maar door snoepen zwart-wit te verbieden, creëer je in feite snoepaanvallen.

Laten we eens kijken hoe dat werkt.

Met het verbod onderdruk je je natuurlijke behoefte aan lekkernijen. Je probeert net te doen alsof je helemaal niet geeft om lekkernijen. Maar dat is onzin natuurlijk. Ze heten niet voor niets lekkernijen.

Al dat onderdrukken van je behoeften geeft stress en kost veel energie. Elke keer dat je iets lekkers ziet, moet je je beheersen. Elke keer moet je weer discipline opbrengen. Vind je het gek dat het op een goed moment niet meer lukt?

En wat blijkt: als we er dan doorheen schieten, dan doen we het ook goed. Dan is het niet meer een stukje chocolade of één koekje. Dan wordt het de hele reep of het hele pak.

Daarna voelen we ons schuldig. We zouden toch niet meer snoepen? En waarom dan direct zoveel? Heb je dan zo weinig discipline? Ben je nou zo’n slappeling?

Dit nooit weer. Je besluit om nóg beter je best te doen, en nu echt helemaal niet meer te snoepen.

Je opbouw naar de volgende snoepbui is begonnen. Je kunt erop wachten tot de spanning zo hoog oploopt of tot je moe genoeg bent, en je opnieuw gaat snoepen.

Herkenbaar?

Veel van mijn klanten herkennen dit uit duizenden.

Maar... Je had toch een goede reden om niet meer te willen snoepen?

Waarschijnlijk snoep je meer dan wenselijk is. En snoepen toestaan? Dan ben je de hele dag aan het eten. Dat kan niet!

Dat klopt helemaal. Het antwoord zit in genieten. Er is een goede kans dat je gedachteloos eet. Dat je de krant leest of op de tablet zit terwijl je snoept. Of dat je met een zak chips voor de TV zit. Op die manier proef je niet wat je eet. Gedachteloos gaat het naar binnen. Eigenlijk zit je vol. Maar je bent afgeleid, en je voelt het niet. Totdat het op is, en je tot de werkelijkheid terugkeert. Pas dan komt het schuldgevoel.

Als je met alle aandacht geniet, heb je aan een kleine portie genoeg. Ik doe met mijn klanten een oefening Mindful eten. Tot hun verbazing is hun snoepbehoefte al met één chocolaatje of koekje vervuld! Het kan dus wel! Je hebt helemaal geen repen chocolade of zakken chips nodig om tevreden te zijn!

Genieten en afvallen gaan goed samen

Op deze manier kunnen minder snoepen en afvallen enerzijds, en genieten en goed voor jezelf zorgen anderzijds worden gecombineerd. Ik geloof heilig dat afvallen ook een milde manier kan. Sterker nog. Dat het JUIST op een milde manier kan. Mijn motto is niet voor niets: ‘Afvallen? Emotie-eten? Wees aardig voor jezelf!’

Gratis proefles

Wil je meer weten? Op zaterdag 1 september 2018 geef ik op de cursusmarkt van de Centrale Bieb Haarlem om 11.30 uur een gratis proefles ‘Minder snoepen. Wat maakt dat toch zo moeiijk?’ Ik vind het leuk als jij ook komt. Meld je hier aan.

Ken je iemand die tevergeefs probeert om te stoppen met snoepen? Dan is deze blog zeker interessant. Stuur hem gerust door.

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven.
Gast
zondag 22 september 2019

Captcha afbeelding

Haarlem Counseling

Volg me nu ook op Facebook

Agenda

Training Afvallen? Emo-eten? Wees aardig voor jezelf!
Groep maandagavond 23 sept 2019:
Nog 1 plek beschikbaar!
Meld je snel aan

Informatieavonden gewichtscoaching
2e donderdag van de maand: 19.30-21.00
Donderdag 10 oktober
Donderdag 14 november 
Donderdag 12 december

Terugkomen oud-deelnemers
4e donderdag van de maand: 19.30-21.30
Donderdag 26 september
Donderdag 31 oktober
Donderdag 21 november

Ben je op zoek naar Therapie?

Handenvrijboom button

Haarlem Counseling

Titia Bakker
Atjehstraat 39
2022 BL Haarlem
Telefoon: 06 5190 7946
E-mail: info@haarlemcounseling.nl

Beroepsverenigingen

Algemene voorwaarden

Privacyverklaring

linkedinfacebook

Top