Lekkere verleidingen. Hoe ga je ermee om?

Muffin‘Eet een appel in plaats van een gevulde koek.’ Joke wist dit heel goed. En wilde het ook graag, want ze had last van haar overgewicht. Toch lukte het haar niet. Haar zwakke plek was een muffin. Wanneer ze een muffin zag, liep het water haar in de mond. “Nee, niet doen! Je bent op dieet.” klonk er in haar hoofd. Manmoedig richtte ze haar aandacht op iets anders. Maar het is zo lekker…. De gedachte aan die heerlijke muffin kwam steeds weer naar boven. Hoe harder ze hem wegdrukte, hoe harder hij terugkwam. Na een half uur hield ze het niet meer, en at ze de muffin.

Voor veel afvallers is dit een bekend scenario. We weten wel wat gezond eten is, maar hoe doe je dat dan? Hoe houd je grip op je eetpatroon?

Het belangrijkste is om jezelf soms toe te staan wel te snoepen. Je kunt met jezelf afspreken wat voor jou het beste moment is. Toen ik afviel, mocht ik van mezelf wel op feestjes snoepen. Daarbij koos ik het slankste van de dingen die ik lekker vond. Joke eet ook graag chocolade. Zij sprak met zichzelf af dat ze in het weekend een goede bonbon nam. Ze ging er echt voor zitten, en at met volle aandacht. Omdat ze er veel aandacht voor had, vervulde die bonbon al haar snoepbehoeften. Daarna kon ze zich echt op andere dingen richten.

Joke zwichtte ook snel voor verleidingen. Als ze chocolade of muffins zag, kreeg ze trek en ging ze uiteindelijk voor de bijl. Ze loste dit op door te oefenen: wel naar snoep kijken, en het niet opeten. In het begin kostte dit veel moeite. Later werd het makkelijker, want het automatisme: ‘zien = eten’ verdween.

En ze maakte slimme strategieën voor moeilijke momenten. Toen ze een feestje organiseerde, werd ze omringt door schalen vol met lekkers. Voorheen had ze tijdens de voorbereidingen al gesnoept. Maar nu kon ze zich beheersen doordat ze zich had voorbereid op dit moeilijke moment: “Straks als de gasten er zijn, neem ik van elke snack één. En ik ga er lekker voor zitten en ik geniet ervan.” Doordat ze vooraf had bedacht wat ze wilde eten, kon ze zich én beheersen, én genieten van de lekkere hapjes.

Wil jij ook een balans vinden tussen zelfbeheersing en genieten? Wil jij leren wat jíj nodig hebt om met verleidingen om te gaan? Schrijf je dan in voor de Workshop Zoveel verleidingen.... op zaterdag 21 november 2015. In deze workshop leer je verleidingen tijdig herkennen en ontwikkel je strategieën om er positief mee om te gaan. Zodat je zelf kiest wat je eet.....

 

Reacties 2

Gast - nelleke ketel op vrijdag 09 oktober 2015 04:20

heel praktisch. Leuk dat heerlijke plaatje erbij. Samengevat tot nu toe: leg de lekkere dingen niet in het zicht en maak een plan over het eten van heerlijke dingen.

heel praktisch. Leuk dat heerlijke plaatje erbij. Samengevat tot nu toe: leg de lekkere dingen niet in het zicht en maak een plan over het eten van heerlijke dingen. ;)
Gast - Titia Bakker op vrijdag 23 oktober 2015 12:05

Dank voor je complimenten Nelleke!

Dank voor je complimenten Nelleke!
Gast
dinsdag 21 mei 2019

Captcha afbeelding

Haarlem Counseling

Volg me nu ook op Facebook

Agenda

Training Afvallen? Emo-eten? Wees aardig voor jezelf!
De volgende groep start op maandag 23 september 2019
Verzeker je nu van een plek!
Meld je snel aan

Informatieavonden gewichtscoaching
2e donderdag van de maand: 19.30-21.00
Donderdag 13 juni
Donderdag 11 juli
Augustus: zomervakantie

Terugkomen oud-deelnemers
4e donderdag van de maand: 19.30-21.30
Donderdag 23 mei
Donderdag 27 juni
Juli: zomervakantie

Ben je op zoek naar Therapie?

Handenvrijboom button

Haarlem Counseling

Titia Bakker
Atjehstraat 39
2022 BL Haarlem
Telefoon: 06 5190 7946
E-mail: info@haarlemcounseling.nl

Beroepsverenigingen

Algemene voorwaarden

Privacyverklaring

linkedinfacebook

Top