Kerst: 7 manieren om met de overvloed om te gaan

apple verkleindKerst is in onze maatschappij een feest van lekker en veel eten. Overvloedige diners, kerststol, lekkere kaasjes bij de borrel, heerlijke desserts. Het is dus niet zo vreemd dat het merendeel van de mensen zich zorgen maakt over kerst. Hoe ga je met die overvloed om?

Nu is Kerst natuurlijk niet de dag om te diëten. Het is feest!
Maar je hoeft ook weer niet door te schieten naar veel te veel. En dat is waar veel mensen bang voor zijn. Hoe komt het toch dat we dat steeds doen? 

Voor ons gevoel zit genot in onbegrensd eten. 

En dat is een misverstand.

Onze behoefte aan onbegrensd eten zit in onze genen. Gedurende de hele geschiedenis was er immers een tekort aan voedsel. Pakken wat je pakken kan!

In onze huidige maatschappij is er een teveel aan voedsel, en leidt onbegrensd eten helemaal niet tot een fijn gevoel. In tegendeel. We voelen ons vadsig en loom, we krijgen buikpijn en vaak hebben we een schuldgevoel omdat we ons zo hebben laten gaan.

Werkelijke zelfzorg zit in genieten binnen een begrenzing

In onze maatschappij zit werkelijke zelfzorg erin dat je kunt genieten binnen een begrenzing. Want als je doorschiet, voel je je alleen maar rot. En binnen die begrenzing, kun je een heel leuk feestje vieren. Mèt Kerstkalkoen en een heerlijk dessert.

Hoe doe je dat in de praktijk? Zeven tips die je meteen toe kunt passen.

  • Het allerbelangrijkste: Geniet!
    Wees mild voor jezelf. We vieren kerst nu eenmaal met veel eten. Geniet ervan. Afvallen is echt niet realistisch. Stabiel blijven, of de schade tot een paar ons beperken is een uitstekend streven.
  • Om te genieten heb je genoeg aan kleine porties
    Genot zit in aandacht, en niet in hoeveelheid. Door met volle aandacht te eten, is je behoefte aan ‘lekker’ ook met een kleine portie voldaan.
  • Plan vooruit wat je zult nemen. Vaak hebben we dezelfde gewoonten en rituelen met de feestdagen, en weet je vooraf wat je ongeveer kunt verwachten. En als je dat weet, dan kun je een plan maken.
    Mijn plan voor kerst ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:
    • Bij de koffie hebben we vaak banket. Ik ga om een klein stukje vragen.
    • Bij de borrel verwacht ik nootjes, zoute koekjes en toastjes met verschillende soorten kaas. Ik neem een glaasje wijn, en twee toastjes met kaas. De wijn mag op, maar het hoeft niet. Ik kan het glas ook meenemen bij het eten.
    • Het voorgerecht is in mijn familie meestal klein en licht. Daar hoef ik geen plan voor te maken.
    • Het hoofdgerecht is vaak veel zwaarder, en dan zijn er ook verschillende soorten aardappelen, groenten, appelcompote en jus of saus. Hier plan ik om een kleine portie te nemen en van de aardappelen de verstandigste optie te kiezen. En ik neem veel groente en een klein beetje saus. En een beetje appelcompote, want het is immers feest.
    • Bij het eten drink ik een tweede glas wijn.
    • Bij het nagerecht heb ik meestal al lang genoeg gehad. Het is dus niet moeilijk om dan een kleine portie te vragen.
    • De bonbon bij de koffie? Daar ben ik gek op. Ik kies de lekkerste uit en geniet ervan.

Dit is het plan. In de praktijk wordt het meestal meer. Want na de koffie met banket wordt er een tweede kopje koffie geschonken. Met een lekker chocolaatje erbij…. En de toastjes bij de borrel? Ook dat worden er meestal meer. Op dat moment zit ik immers nog niet vol. En die appelcompote en aardappelkroketjes…. Erg lekker. Toch even een extra schepje.
Zo zie je maar. Ook als het je beroep is, en ook als je een goed plan hebt, dan krijg je het nog niet perfect.
En gelukkig hoeft dat ook niet.  Ik hoef niet heilig te zijn! Ik ben mild voor mezelf als ik me niet volledig aan het plan kan houden.
En het plan helpt me wel. Want zonder plan ga ik bij de koffie en borrel al helemaal los.  


Training Afvallen? Emotie-eten? Wees aardig voor jezelf!

Wil je afvallen én aardig voor jezelf zijn?
Wil je lekker snoepen én weer kunnen stoppen? 
Ben je klaar met eetbuien en het bijbehorende schuldgevoel? 

Dan is deze training voor jou. De nieuwe groep start op 14 januari 2019. 
Je ontwikkelt een ontspannen relatie met eten. En je hebt volop ruimte om te genieten. Je valt langzaam af....

Er is nu nog plek! Schrijf je snel in!


 

  • Je hoeft je bord niet leeg te eten.
    Een moeilijke voor veel mensen. Je gaat toch geen eten weggooien? Nee, liever niet.
    Maar toch: ik gooi liever eten weg dan dat ik meer eet dan ik wil. Ik houd dus op met eten als ik genoeg heb gehad. En ik bedank als iemand aandringt of ik de laatste … nog wil nemen.
  • Ben jij iemand die blijft eten zolang er eten op tafel staat? Is het schaaltje nootjes op voordat je het door hebt? Of blijf je maar snoepen van het stokbrood?
    Zorg dan dat je het niet meer ziet. Ik zet regelmatig iets lekkers uit het zicht omdat ik er anders van blijf snaaien. Dan zet ik het aan de andere kant van de tafel, verberg ik het achter een bloemenvaasje, of ga ik zelf ergens anders zitten. Dat maakt al veel uit. Uit onderzoek blijkt dat we tot 3 keer minder snoepen als we de lekkernij op een meter afstand zetten.
  • Is Kerst bij jou thuis?
    Dan kun je zelf ervoor zorgen dat er ook gezonde keuzes zijn. Maak ook een paar mooie groentes voor bij het eten. Kies bij de borrel naast kaas en nootjes ook voor gerookte vis en olijven.
  • Heb je restjes over? En ben je bang dat je er van gaat snoepen?
    Dan heb je verschillende mogelijkheden.
    Het helpt al veel als je de restjes meteen opruimt. Dat voorkomt dat je ervan gaat eten, gewoon omdat je het op de aanrecht ziet staan.
    En sommige dingen kun je meegeven aan je gasten. Dan ben jij het kwijt!
    Andere dingen kun je invriezen. Natuurlijk de restjes van het eten. Maar wist je dat chocolade zich ook uitstekend laat invriezen? Als je het meteen in porties verdeelt, kun je het later per portie ontdooien. En er dan volop van genieten zonder dat je bang hoeft te zijn om te overeten.
    En, als je echt geen andere optie meer ziet: je kan het ook weggooien. Sommige mensen kiezen hier bewust voor, omdat ze weten dat ze anders toch nog van gaan snoepen.

En het belangrijkste van allemaal:geniet en wees mild voor jezelf!

Met kerst hoef je niet verantwoord te eten. Maar je hoeft ook niet door te schieten naar het andere uiterste: alle remmen los. Uiteindelijk voel je je dan alleen maar rot.

Blijvend afvallen

Dit zijn een aantal strategieën waarmee jij meer grip op je eetpatroon kunt krijgen. Om blijvend af te vallen helpt het als je je bewust bent van je eigen gedrag, gewoonten, en wil je weten hoe jij het anders kan doen. Welke oplossing uiteindelijk werkt, verschilt per persoon.

Training Afvallen? Emotie-eten? Wees aardig voor jezelf!

Deze thema’s leer je ook in de training ‘Afvallen? Emotie-eten? Wees aardig voor jezelf!’ De volgende groep gaat op 14 januari 2019 weer van start. In deze training ontwikkel je je eigen, lekkere, eetpatroon dat in jouw leven past. Je leert hoe je minder eet door meer te genieten. Je leert hoe je weer kunt stoppen met snoepen. Je leert wat er achter jouw eetbuien zit, en hoe je deze kunt beheersen. En je leert hoe je uit het eeuwige jojo-patroon kunt stappen.

Dat wil jij toch ook? Schrijf je nu in. Er is nu nog plek!

De foto is geplaatst met dank aan Serge Bertasius Phtography via Freedigitalphotos

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven.
Gast
dinsdag 16 juli 2019

Captcha afbeelding

Haarlem Counseling

Volg me nu ook op Facebook

Agenda

Training Afvallen? Emo-eten? Wees aardig voor jezelf!
De volgende groep start op maandag 23 september 2019
Verzeker je nu van een plek!
Meld je snel aan

Informatieavonden gewichtscoaching
2e donderdag van de maand: 19.30-21.00
Donderdag 13 juni
Donderdag 11 juli
Augustus: zomervakantie

Terugkomen oud-deelnemers
4e donderdag van de maand: 19.30-21.30
Donderdag 23 mei
Donderdag 27 juni
Juli: zomervakantie

Ben je op zoek naar Therapie?

Handenvrijboom button

Haarlem Counseling

Titia Bakker
Atjehstraat 39
2022 BL Haarlem
Telefoon: 06 5190 7946
E-mail: info@haarlemcounseling.nl

Beroepsverenigingen

Algemene voorwaarden

Privacyverklaring

linkedinfacebook

Top