Help! Drie letters en een speculaaspop. Wat doe ik met zoveel snoep?

chocoladeletter verkleindTja, daar zit je dan. Je hebt drie chocoladeletters en een speculaaspop van de Sint gekregen. Wat doe je daarmee! Je kent jezelf goed genoeg. Voor je het weet heb je het allemaal opgegeten. Veel meer en veel sneller dan je had gewild. En voel je je weer schuldig. Dit scenario ken je maar al te goed. Zo was het vorig jaar, en het jaar daarvoor…. Kan het nu niet anders?

Ja! Gelukkig kan het ook anders.

Het mooiste is als je de letters en speculaas beetje bij beetje op kunt eten.

Eén stukje per keer. Je gaat er elke keer lekker voor zitten en staat jezelf toe om er volop van te genieten. Met één stukje ben je helemaal voldaan. Je doet op die manier wel een paar weken met je lekkernijen. Hoe fijn is dat?

Heerlijk toch! Dat is wat je wilt!

Maar ja, als je dat kon dan las je deze blog niet.

Ik weet het. ‘Gewoon’ een kleine portie nemen is niet voor iedereen even makkelijk. Frustrerend. Want dat is waarschijnlijk wel wat je graag wilt. En het kan ook, door bewust te eten. Maar daarover een andere keer meer.

Voor nu: wat kan jij doen om de verleiding van al dat lekkers te verminderen?

Daar zijn een aantal mogelijkheden voor. Wat werkt, verschilt per persoon. Kies dus wat voor jou het prettigst voelt en wat het best bij jouw situatie past. En als de ene strategie niet lukt, kun je daarna een andere proberen. 

Vries de letters in.

Hiervoor breek je de letters eerst in stukjes, en vries je ze per portie in. Elke keer dat je chocolade wilt, ontdooi je een stukje. En hier kun je lekker van genieten zonder dat je bang hoeft te zijn dat je daarna weer doorschiet.

Eet twee nootjes na het snoepen

Ik houd na het snoepen altijd een zoete smaak in mijn mond. En die smaak zet me aan om opnieuw te gaan snoepen. Ik heb ontdekt dat twee nootjes die zoete smaak uit mijn mond halen, en dat het mijn lekkere trek stilt.
Let wel op: beperk je echt tot twee nootjes. Niet meer, want er zitten veel calorieën in noten. Als je nu denkt: “Maar twee nootjes? Is ze gek geworden?” dan is dit misschien niet de beste strategie voor jou.

Neem het mee naar je werk

Gewoon gezellig op de balie zetten of uitdelen! Dan ben jij die verleiding thuis kwijt!

Geef het weg

Aan je partner, aan je kinderen, aan je buurvrouw. Ook hier: dan ben jij die verleiding kwijt!

Verstop het achterin de kast, op zolder, in de auto van je man, …

Dit is een voorbeeld van nudging. Je zorgt ervoor dat de verleidingen uit het oog zijn, en dat je er iets meer moeite voor moet doen. Dit blijkt te werken. Als pepernoten binnen handbereik staan, eten we er al veel meer van dan wanneer ze een meter weg staan. Ook in huis werkt het zo. We pakken meestal het eerste dat we zien als we de kast opendoen. Uit het zicht en achterin de kast dus, die chocolade en speculaas!

Gooi het weg

Deze tip wekt vaak weerstand op. Je gaat toch geen eten weggooien?
Nee, in principe niet. En deze optie komt ook alleen in beeld als alle andere oplossingen voor jou niet werken.
En toch ken ik mensen die de verleidingen liever weggooien. Omdat ze weten dat ze anders echt voor de bijl gaan. En dat willen ze niet!

Welke optie past jou het beste? 

Nu ben ik benieuwd. Welke optie past jou het beste? Hoe ga je hem precies toepassen? Wees specifiek. Want dan ga je het daadwerkelijk toepassen.  

Worstel jij regelmatig met alle verleidingen?

En droom jij ervan om het bij één stukje chocolade of speculaas te kunnen laten? En dat je dan ook echt tevreden bent?

Nieuwe training vanaf 14 januari 2019

Beide onderwerpen komen uitgebreid aan bod in de training ‘Afvallen? Emotie-eten? Wees aardig voor jezelf! In deze groep ontwikkel je in de eerste weken een lekker en gezond eetpatroon dat goed bij jou past. In de tweede helft van de training komen psychologie, gedrag en emoties aan bod. Je krijgt inzicht in je eigen eetgedrag en leert wat jij nodig hebt om jouw relatie met eten te veranderen. Het resultaat is dat je langzaam afvalt, op een manier die bij jou past.

De nieuwe groep gaat op 14 januari van start. Schrijf je snel in. Er is nu nog plek!

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven.
Gast
dinsdag 22 januari 2019

Captcha afbeelding

Haarlem Counseling

Volg me nu ook op Facebook

Agenda

Training Afvallen? Emo-eten? Wees aardig voor jezelf!
De groep van dinsdag 5 maart 2019 is VOL
De volgende groep start op maandag 8 april 2019
Verzeker je nu van een plek!
Meld je snel aan

Informatieavonden gewichtscoaching
2e donderdag van de maand: 19.30-20.30
Donderdag 21 februari (3e donderdag)
Donderdag 14 maart

Geluksroute: Als je echt proeft, geniet je meer
Zaterdag 2 februari 2019 13.30-14.30
Villa Vijf33, Kromme Spieringweg 533 te Vijfhuizen

Terugkomen oud-deelnemers
4e donderdag van de maand: 19.30-21.30
Donderdag 24 januari
Donderdag 28 februari

Ben je op zoek naar Therapie?

Handenvrijboom button

Haarlem Counseling

Titia Bakker
Atjehstraat 39
2022 BL Haarlem
Telefoon: 06 5190 7946
E-mail: info@haarlemcounseling.nl

Beroepsverenigingen

Algemene voorwaarden

Privacyverklaring

linkedinfacebook

Top