Eet jij je onrust weg?

Stress verkleindEetbuien en emotie-eten. Steeds opnieuw heel veel snoepen terwijl je dat niet wilt. En je je steeds weer voorneemt het niet meer te doen. Wat gebeurt er dan toch?  
Waarschijnlijk vind je het moeilijk om deze vraag te beantwoorden. Het is iets vaags… Een spanning, een onrust… Maar waar het nu precies om gaat?

Vaak zoeken we de oorzaak van eetbuien in concrete gebeurtenissen: een klus die niet lukt, druk op het werk, een conflict. En vaak vinden we die concrete aanleidingen niet. Waarom dan toch steeds die eetbuien?

Wat nu als de oorzaak ergens anders ligt?
Wat als de oorzaak op een ander niveau dan de dagelijkse gebeurtenissen ligt? 
Uit onderzoek blijkt dat eetbuien meestal niet worden getriggerd door een directe aanleiding. Maar wel dat emotie-eters gedurende de dag stress opbouwen. Bijvoorbeeld omdat je het lastig vindt om kleine ergernissen uit te spreken. Of omdat je aardig wilt zijn, en je je snel aanpast aan andere mensen. Of omdat je je kritiek van anderen heel erg aantrekt. Of omdat je je té verantwoordelijk voelt, ook voor het werk of voor de gevoelens van anderen.

Als je naar deze overtuigingen leeft, gaat het ogenschijnlijk goed met je. Je bent aardig, je hebt veel vrienden, je doet je werk goed.

Maar waar blijf jij?
De stress en het onbehagen dat je gedurende de dag opbouwt, ontlaadt zich ’s avonds in een eetbui. Nu ik! Eindelijk iets waarmee ik voor mezelf zorg! Eindelijk tijd voor mij!

Weer een nieuw dieet werkt niet
Veel emotie-eters weten niet goed wat zij met hun eetbuien kunnen doen. En dus zoeken ze hun heil maar in wéér een nieuw dieet. Om er, opnieuw, achter te komen dat dit niet werkt. Want jij weet al lang wat gezond eten is. En een dieet vertelt je dat je niet zoveel moet snoepen. Ja… Dat wist je ook wel! Maar daar stop je die eetbuien niet mee….

Wat werkt dan wel?
Bij jou als emotie-eter gaat het dus helemaal niet om een nieuw dieet. Het gaat er bij jou om dat je leert hoe je goed voor jezelf zorgt. Dat je leert om je eigen behoeften serieus te nemen. Zodat je stress en onvrede niet meer weg hoeft te eten.

Goed voor mezelf zorgen… M’n eigen behoeften serieus nemen… Makkelijker gezegd dan gedaan. Want wat zijn mijn behoeften eigenlijk? En hoe zorg ik voor mezelf in mijn drukke bestaan? Vaak is het niet makkelijk om de onderliggende patronen te veranderen. Veel mensen besluiten hier hulp bij te zoeken. Samen kom je verder!

Wil jij stoppen met emotie-eten?
Zoek dan niet je heil in wéér een nieuw dieet. Dat helpt je echt niet. Wat wel helpt? Ga op zoek naar je werkelijke behoeften. Hoe kom jij uit die stress waar je steeds mee worstelt? Hoe verhoog jij je eigenwaarde?

Want eigenwaarde en zelfzorg? Die helpen wél tegen eetbuien!

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven.
Gast
woensdag 11 december 2019

Captcha afbeelding

Haarlem Counseling

Volg me nu ook op Facebook

Agenda

Training Afvallen? Emo-eten? Wees aardig voor jezelf!
Start maandagavond 13 januari 2020
Meld je snel aan

Informatieavonden gewichtscoaching
2e donderdag van de maand: 19.30-21.00
GEWIJZIGDE DATUM: DINSDAG 10 december

Terugkomen oud-deelnemers
4e donderdag van de maand: 19.30-21.30
Donderdag 21 november
Donderdag 19 december

Ben je op zoek naar Therapie?

Handenvrijboom button

Haarlem Counseling

Titia Bakker
Atjehstraat 39
2022 BL Haarlem
Telefoon: 06 5190 7946
E-mail: info@haarlemcounseling.nl

Beroepsverenigingen

Algemene voorwaarden

Privacyverklaring

linkedinfacebook

Top