Blijvend goed gewicht gaat verder dan een dieet

questions 1328465 1920 verkleindDe zomervakantie is weer voorbij. Tijd om de vakantiekilo’s kwijt te raken. We worden weer overspoeld door dieetadviezen die allemaal fantastische resultaten beloven. 10 kilo in 10 weken, koolhydraatvrij, en de nieuwste hype: intermittent fasting.

En werkt het?

Ja…
Nou ja…. eventjes.
Onderzoek toont keer op keer aan dat een dieet niet werkt om blijvend af te vallen. Sterker nog, veel lijners zijn een paar maanden na afloop zwaarder dan voor het dieet.

Hoe komt dat?

Over het algemeen moeten we ons erg aanpassen aan een dieet. We gaan andere producten eten, opeens dubbel koken omdat de kinderen het niet lusten en vaak is er in het dieet geen ruimte voor feestjes of etentjes. Een dieet vraagt dus veel inspanning.

En dan heb je je inspanning geleverd en ben je eindelijk op je gewicht.

Tevreden en opgelucht zet je een punt achter je dieet. Gelukkig, je mag weer gewoon eten. Honger lijden hoeft niet meer. Er is weer ruimte voor leuk en lekker. Al die gedwongen worteltjes, slanke soepen en salade in plaats van brood hoeven niet meer.

En je mag nu ook weer lekker een gebakje nemen op een verjaardag. Of als je gezellig een dagje uit bent. In een restaurant hoef je je niet meer in te houden; je kunt weer kiezen wat je lekker vindt. En ’s avonds is er weer ruimte voor een koekje of een kaasje.

Het vervelende is dat je op die manier weer aankomt. Wat voor jou gewoon is, is in feite te veel. Vandaar dat je ook weer aankomt zodra je met het dieet stopt. Dit wordt versterkt doordat je lichaam minder energie verbruikt nu je wat lichter bent. Je komt dus sneller aan dan voorheen!

En dit gebeurt na elk dieet dat je weer beëindigt.

Het maakt niet uit of het Sonja, koolhydraatvrij, Pioppi, of wat dan ook was. Zodra je met het dieet stopt, en meer eet dan je lichaam nodig heeft, kom je weer aan.

Voor blijvend afvallen is dus wat anders nodig dan alleen een dieet.

Met een dieet behaal je hooguit een tijdelijk resultaat.

Wat dan wel?

Om blijvend af te vallen, heb je nieuwe gewoonten nodig. Gewoonten en veranderingen die zo goed bij je passen dat je ze blijft doen.  

Enerzijds gaat dat, net als in een dieet, om gezonde en slanke keuzes. Dus bijvoorbeeld een gewoonte om rosbief in plaats van kaas op je brood op doen. Dat scheelt elke dag weer een beetje. En leren om niet al te grote porties te nemen. Dit zijn dingen die ook onderdeel van een goed dieet zijn. En nu je op gewicht bent, kun je naast dat gezonde eetpatroon iets meer eten.  

En wat doe je met de extra’s?

Want tijdens een dieet kun je het gebakje op een verjaardag misschien laten staan. Maar wil je dat werkelijk voor de rest van je leven? En misschien niet meer op vakantie gaan omdat die Italiaanse pizza’s en pasta’s zo slecht zijn?

Mmmmm…. Misschien niet.

De realiteit is dat je dit soort lastige situaties tegen zult blijven komen.

Het is dus belangrijk dat je leert om hiermee om te gaan: 

  • Hoe kun je kiezen of je vandaag wel een gebakje wilt (omdat je nog niet zoveel gegeten hebt, en deze echt heel lekker is) en morgen niet (omdat je eigenlijk niet van slagroomgebak houdt)?
  • Hoe ga je op vakantie om met dat heerlijke 4-gangen diner bij een echte Italiaan? Of met die grote buffetten die uitnodigen om maar op te blijven scheppen?
  • Wat doe je met die aanbiedingen in de supermarkt waardoor je toch weer met 5 repen chocolade thuiskomt?
  • Hoe kun je ’s avonds op de bank wel iets lekkers nemen, en ook weer stoppen na een portie?
  • Hoe kun je je eetbuien stoppen en de werkelijke behoeften onder je eetbuien vervullen?

Als je dit kan, dan ben JIJ de baas over wat en hoeveel je eet.

Dan kun je bewuste keuzes maken. Dan kun je goed voor jezelf zorgen. Door af en toe te genieten van iets lekkers, en ook weer te stoppen.

Dan kun je ook op gewicht blijven.

En dat is toch wat je wilt? Hoe fijn is het als je eindelijk ECHT uit dat dieet-gedoe kunt stappen?

Dit leer je allemaal in de training 'Afvallen? Emotie-eten?'

Hoe je dit doet leer je in de training ‘Afvallen? Emotie-eten? Wees aardig voor jezelf!’ Deze training gaat veel verder dan een dieet. En daardoor kun je nu wel een blijvend resultaat boeken!

De volgende groep start op maandag 23 september. Er zijn nog maar een paar plaatsen vrij. Schrijf je direct in!   

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven.
Gast
vrijdag 15 november 2019

Captcha afbeelding

Haarlem Counseling

Volg me nu ook op Facebook

Agenda

Training Afvallen? Emo-eten? Wees aardig voor jezelf!
Start maandagavond 13 januari 2020
Meld je snel aan

Informatieavonden gewichtscoaching
2e donderdag van de maand: 19.30-21.00
Donderdag 14 november 
Donderdag 12 december

Terugkomen oud-deelnemers
4e donderdag van de maand: 19.30-21.30
Donderdag 21 november
Donderdag 19 december

Ben je op zoek naar Therapie?

Handenvrijboom button

Haarlem Counseling

Titia Bakker
Atjehstraat 39
2022 BL Haarlem
Telefoon: 06 5190 7946
E-mail: info@haarlemcounseling.nl

Beroepsverenigingen

Algemene voorwaarden

Privacyverklaring

linkedinfacebook

Top