Behoud lekkere gewoontes maar maak ze slimmer

1371376191Nfile511279739326 verkleindIk kijk vaak met verbazing naar diëten. Er zijn zoveel verboden! Het lijkt wel alsof je niet van lekker eten mag genieten. Terwijl eten en genieten voor mij echt bij elkaar horen. Kijk maar naar de lekkere hapjes op een feest en de gezellige etentjes.

Ook wordt vaak met een negatief oordeel gesproken over troosteten. Het lijkt alsof psychische behoeftes nooit met eten mogen worden vervuld. En dit is toch vaak de praktijk. Volgens mij is daar ook niets mis mee. Mits je het binnen de perken weet te houden, natuurlijk. Met een stukje chocolade als je je moe of down voelt, is niets mis. Als het stukje chocolade een hele reep, én een pak roze koeken én een zak chips wordt, dan wordt het een heel ander verhaal.

 Hoe kun je jezelf lekker verwennen en toch verantwoord eten?

  1. Sta jezelf toe om af en toe iets onverantwoords te eten. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je 3 keer per dag een snoepje of een koekje mag. Kun je niet meer stoppen als je eenmaal bent begonnen met snoepen? Spreek dan met jezelf af dat je 1 keer per week 'los' mag gaan.
  2. Geniet ervan! Ik vind niets zo zonde als het eten van 'slechte' dingen terwijl je je hier schuldig over voelt. Dan ga je twee keer de boot in. Eén keer met de calorieën, en de tweede keer met je schuldgevoel. Als je jezelf toestemming geeft om af en toe te snoepen, kun je er heerlijk van genieten.
  3. Onderzoek waarom het voor jou belangrijk is iets lekkers te nemen. Kun je er een verstandig alternatief voor vinden? Voordat ik afviel, had ik bijvoorbeeld de gewoonte om 's avonds te snoepen. Mijn belangrijkste behoefte was eigenlijk om iets in m'n mond te hebben. Ik heb de zak snoep door een doosje tictac vervangen. Hiermee kwam ik nog steeds tegemoet aan die behoefte, maar met veel minder suiker en calorieën.
  4. Eet met aandacht. Wanneer je met volle aandacht eet en geniet, is je behoefte vaak al na een paar happen vervuld. En dan bedoel ik écht vervuld. Doordat je jezelf toestaat om met volle teugen te genieten, maken je hersenen gelukshormonen aan, waardoor je je goed voelt. Je behoefte is vervuld, en de rest van de reep of zak chips kan weer de kast in.
  5. Ga echt zitten om te met aandacht te eten. Het feit dat we 's avonds een hele zak chips kunnen eten, komt doordat we vaak gedachteloos en snel eten. Als je met aandacht eet, houd je contact met je lijf, en merk je al snel dat je behoefte voldaan is. In een Amerikaanse bioscoop is hier mooi onderzoek naar gedaan. De bezoekers werden in twee groepen ingedeeld en allen kregen een zeer grote emmer popcorn. Bij één groep was dit verse, lekkere popcorn. Bij de andere was de popcorn een week oud, taai en vies. Toch heeft bijna iedereen de hele emmer leeg gegeten! Dit kwam doordat men gedachteloos at terwijl men de film keek.
  6. Spreek met jezelf af dat je ophoudt met eten als je vervuld bent. Als kind hebben we geleerd dat we ons bord leeg moesten eten. Echter: in tijden van overgewicht is dat geen wijze les. En de eerste happen zijn erg lekker; daar genieten we echt van. Maar als we meer hebben gegeten, wordt het minder lekker. Probeer het maar eens. Wil je echt blijven eten terwijl je er maar matig van geniet en je er te zwaar van wordt? Een hulpmiddel hierbij is om kleine porties op te scheppen of alleen een schaaltje chips te nemen.
  7. Kies voor goede kwaliteit en voor producten die je echt lekker vindt. Ook hier geldt weer dat ik het zonde vind om calorieën te 'verspillen' aan dingen die ik niet echt lekker vind. Dus als ik chocolade eet, is het goede! En ik haal mijn Franse kaas (waar ik gek op ben) bij een goede kaasboer. Vervolgens neem ik een kleine portie, waar ik uitgebreid van geniet. Voor kwaliteit kiezen helpt om echt te proeven en te genieten.

Al met al kun je dus prima op de lijn letten en af en toe zondigen. Als je het maar bewust doet, en heldere keuzes maakt.

Geniet ervan!

 

Reacties 2

Gast - Astrid Schneiders op maandag 22 juli 2013 23:15

Goed blog Titia! Ik vind het wel jammer dat je het bewust eten van iets lekkers toch zondigen noemt. Dat lijkt toch weer op een verbod

Goed blog Titia! Ik vind het wel jammer dat je het bewust eten van iets lekkers toch zondigen noemt. Dat lijkt toch weer op een verbod ;)
Gast - Titia Bakker op dinsdag 23 juli 2013 08:01

Hai Astrid,\nDank voor je feedback. Ik had inderdaad een ander woord kunnen kiezen. Gelukkig blijkt uit de rest van m'n blog dat ik zeker geen verbod bedoel!

Hai Astrid,\nDank voor je feedback. Ik had inderdaad een ander woord kunnen kiezen. Gelukkig blijkt uit de rest van m'n blog dat ik zeker geen verbod bedoel!
Gast
dinsdag 19 maart 2019

Captcha afbeelding

Haarlem Counseling

Volg me nu ook op Facebook

Agenda

Training Afvallen? Emo-eten? Wees aardig voor jezelf!
De groep van dinsdag 5 maart 2019 is VOL
De volgende groep start op maandag 8 april 2019
Verzeker je nu van een plek!
Meld je snel aan

Informatieavonden gewichtscoaching
2e donderdag van de maand: 19.30-21.00
Donderdag 14 maart
Donderdag 4 april (1e donderdag)

Terugkomen oud-deelnemers
4e donderdag van de maand: 19.30-21.30
Donderdag 28 maart
Donderdag 25 april

Ben je op zoek naar Therapie?

Handenvrijboom button

Haarlem Counseling

Titia Bakker
Atjehstraat 39
2022 BL Haarlem
Telefoon: 06 5190 7946
E-mail: info@haarlemcounseling.nl

Beroepsverenigingen

Algemene voorwaarden

Privacyverklaring

linkedinfacebook

Top