Als die lekkere trek er toch niet zou zijn...

candy chocolate verkleindStel je eens voor. Wat als die lekkere trek er niet was. Wat als die stem die steeds zegt: ‘Er is nog chocolade....’ er niet zou zijn. Als die stem niet luider zou worden als je hem probeert te negeren: ‘Ik moet chocolade! Nu!’ of ‘Ik verdraag deze onrust niet. Ik kan dit echt niet. Ik moet nu....’

Hoe zou het zijn als die stem er niet meer was? Als je die eeuwige strijd niet aan hoeft te gaan. Dat je gewoon, zonder moeite, een appel neemt in plaats van chocolade. Hoe heerlijk is dat?

Dit zou werkelijk zalig zijn.

En, voor veel mensen zonder eetbuien of gewichtsproblemen, is dit ook de realiteit. Het ís voor hen veel makkelijker om een gezonde keuze te maken.

Jij kent die stem waarschijnlijk heel goed

En, als je een emotie-eter bent, of vaak (veel) te veel snoept, ken je deze stem waarschijnlijk heel goed. En je zul vaak proberen om die lekkere trek weg te drukken. ‘Als jij er niet was….’ En inderdaad, als de lekkere trek er niet was, zou het veel makkelijker zijn.

Het vervelende is: de lekkere trek is er gewoon.

En hij laat zich niet wegdrukken. Emoties en behoeften die je probeert weg te drukken, zijn net als een bal die je onder water probeert te houden. Op de een of andere manier komt het toch steeds naar boven. En het continu onder water houden van deze bal kost enorm veel energie. Want hij is er continu. En hij laat zich niet weg drukken.  

En wees eens eerlijk? Hoe vaak heb jij dit geprobeerd?
En wees nog eens eerlijk? Hoe vaak ben je hierin succesvol geweest?
Waarschijnlijk nooit.

Een frustrerende conclusie he? Dat je zó hard je best kan doen, en het zó vaak probeert. En dat je het toch niet voor elkaar krijgt.

De gedachten aan lekker eten komt steeds weer naar boven.

Hoe hard je ook probeert om er niet aan te denken, afleiding te zoeken of een appel te eten.

En vaak verlies je deze strijd. De lekkere trek laat zich, net als andere emoties, nu eenmaal niet weg drukken.

Wat te doen?

De trek wegdrukken werkt dus niet. Je hebt dus iets anders nodig.

Hoe zou het zijn als je accepteert dat de lekkere trek er nu eenmaal is? En als je je realiseert dat je de lekkere trek, net als andere emoties, kunt verdragen. Hoe onaangenaam het ook voelt?  

Want dit kan je. Echt waar.

Je kent het vast wel dat je je boos voelt. En dat je desondanks niet gaat slaan en schelden. Dat mag immers niet in onze maatschappij. Je kunt dus heel goed het één voelen, en het ander doen.

Dat kan je ook met lekkere trek. Je kunt de lekkere trek er laten zijn. En ernaar kijken zonder eraan toe te geven. Dat kun je verdragen, ook al voelt het misschien onaangenaam. Je kan jezelf dan steunen; je hoeft niet stoer te zijn. Misschien ontdek je dan waar je lekkere trek werkelijk voor staat. Meestal is chocolade of chips niet waar je echt behoefte aan hebt.

En op een goed moment merk je dat de lekkere trek verdwijnt.

En dat je je op andere dingen kunt focussen. Dat afleiding zoeken nu wel werkt, want je hoeft de lekkere trek niet meer te onderdrukken. Dat is het rare met emoties: als ze er werkelijk mogen zijn, kunnen ze verzachten en oplossen.

En je kunt nu de werkelijke behoeften onder de lekkere trek gaan vervullen.

Je kunt bijvoorbeeld rust nemen, in plaats van je vermoeidheid weg te eten. Je besluit ‘nee’ te zeggen tegen zaken die niet goed voor je zijn. Zodat je je frustratie wegneemt, en niet hoeft te onderdrukken met eten.   

Je kunt leren hoe je met je lekkere trek omgaat.

Zodat jij de baas bent over je lekkere trek, in plaats van je trek over jou.

Wil je dit leren? Hier heb je twee mogelijkheden voor:  

  • Op maandag 13 januari start een training van 8 avonden: Afvallen? Emotie-eten? Wees aardig voor jezelf! In deze training ontwikkel je eerst een slank en lekker eetpatroon dat goed bij je past. Een eetpatroon waarmee je langzaam afvalt en op gewicht blijft. In de tweede helft van de training gaan we aan de slag met de psychologie van (di)eten: 
    • Hoe ga je om met je eetbuien?
    • Welke behoeften zitten er onder en hoe kun je deze behoeften vervullen?
    • Hoe kun je omgaan met eetverleidingen?
    • Hoe kun je starten met snoepen EN WEER KUNT STOPPEN?

Een mooie training als je wilt afvallen en grip wilt krijgen op je lekkere trek.
Meer informatie en inschrijving

  • Individuele therapie bij eetbuien en emotie-eten.
    Dit is therapeutisch traject waarin we onderzoeken wat de werkelijke oorzaken van jouw eetbuien zijn, en hoe je deze oorzaken kunt oplossen. Vaak gaat dit over fundamentele thema’s als ‘mag ik mezelf werkelijk belangrijk vinden?’ ‘mag ik behoeften hebben?’ of ‘mag ik zijn wie ik ben?’. Dit gaat dus niet alleen over eten, maar over hoe jij in het leven staat en hoe jij je werkelijke behoeften in het leven kunt verwezenlijken.
    Meer informatie en inschrijving

Gun jezelf deze kans. Eten hoeft jouw leven niet meer te beheersen! Schrijf je nu in!

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven.
Gast
dinsdag 10 december 2019

Captcha afbeelding

Haarlem Counseling

Volg me nu ook op Facebook

Agenda

Training Afvallen? Emo-eten? Wees aardig voor jezelf!
Start maandagavond 13 januari 2020
Meld je snel aan

Informatieavonden gewichtscoaching
2e donderdag van de maand: 19.30-21.00
GEWIJZIGDE DATUM: DINSDAG 10 december

Terugkomen oud-deelnemers
4e donderdag van de maand: 19.30-21.30
Donderdag 21 november
Donderdag 19 december

Ben je op zoek naar Therapie?

Handenvrijboom button

Haarlem Counseling

Titia Bakker
Atjehstraat 39
2022 BL Haarlem
Telefoon: 06 5190 7946
E-mail: info@haarlemcounseling.nl

Beroepsverenigingen

Algemene voorwaarden

Privacyverklaring

linkedinfacebook

Top