Afvallen, wat werkt voor jou?

image 2015 09 06Voor velen is diëten en afvallen een frustrerende bezigheid. Veel diëten mislukken en vaak focussen we ons op ons falen (ik ben maar 3 kilo afgevallen in plaats van 7). Geen vrolijk recept dus.

Een andere insteek is de progressiegerichte benadering, een populaire stroming in de moderne coaching. Uitgangspunt is dat je je stapje voor stapje kunt verbeteren. Je onderzoekt succeservaringen en focust op wat er wèl goed ging en hoe je dat deed. Hiermee vind je handvatten waar je concreet mee verder kunt. Door te doen wat werkt, behaal je concrete resultaten en vergroot je je zelfvertrouwen.

Wat betekent dit als je wilt afvallen?
Ga eens na: op welke momenten kon je je aan een gezond en matig eetpatroon houden? Op welke momenten genoot je van een kleine portie snoep of snacks zonder te overeten of je schuldig te voelen? Hoe deed je dat? Kun je dit vaker doen? Welke persoonlijke kwaliteiten zette je daarbij in? Kun je deze vaker inzetten?

En wanneer heb je voor het laatste een patatje of een plak chocolade laten staan? Wanneer heb je voor het laatst genoten van een stukje chocolade zonder de hele reep op te eten? Hoe deed je dat? Hoe kun je dit vaker doen?

Door je succeservaringen te onderzoeken kun je stapje-voor-stapje leren. Geef jezelf tijd. Je hebt ook niet in één dag leren fietsen of schrijven! Een nieuw eetpatroon aanleren vraagt dus ook tijd. Die tijd mag je ook nemen.

In de cursus ‘Afvallen? Wees aardig voor jezelf!’ kun je jouw succeservaringen onderzoeken. En krijg je hulp om stap-voor-stap je nieuwe eetpatroon aan te leren. Schrijf je in via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Nu ben ik nieuwsgierig. Welke stapjes heb jij gezet? Hoe zet je dat voort? Welke tips heb je voor anderen?

Ken je mensen voor wie deze blog ook interessant is? Ik vind het leuk als je hem doorstuurt, of post op Social Media.

ps: de foto is geplaatst met dank aan Stuart Miles via freedigitalphotos.net
 

Reacties 2

Gast - nelleke op maandag 14 september 2015 13:42

Dag \nInspirerend is het om te focussen op wat je goed hebt gedaan.

Dag \nInspirerend is het om te focussen op wat je goed hebt gedaan.
Gast - Titia Bakker op vrijdag 23 oktober 2015 12:09

Ja, dat helpt echt. Het is makkelijker om te herhalen wat je al kunt, dan om te veranderen waar je niet goed in bent. En focussen op het positieve is nog een stuk leuker ook!

Ja, dat helpt echt. Het is makkelijker om te herhalen wat je al kunt, dan om te veranderen waar je niet goed in bent. En focussen op het positieve is nog een stuk leuker ook! :)
Gast
dinsdag 16 juli 2019

Captcha afbeelding

Haarlem Counseling

Volg me nu ook op Facebook

Agenda

Training Afvallen? Emo-eten? Wees aardig voor jezelf!
De volgende groep start op maandag 23 september 2019
Verzeker je nu van een plek!
Meld je snel aan

Informatieavonden gewichtscoaching
2e donderdag van de maand: 19.30-21.00
Donderdag 13 juni
Donderdag 11 juli
Augustus: zomervakantie

Terugkomen oud-deelnemers
4e donderdag van de maand: 19.30-21.30
Donderdag 23 mei
Donderdag 27 juni
Juli: zomervakantie

Ben je op zoek naar Therapie?

Handenvrijboom button

Haarlem Counseling

Titia Bakker
Atjehstraat 39
2022 BL Haarlem
Telefoon: 06 5190 7946
E-mail: info@haarlemcounseling.nl

Beroepsverenigingen

Algemene voorwaarden

Privacyverklaring

linkedinfacebook

Top